Skatterna på e-cigaretter och uppvärmda tobaksvaror är inte alls tillräckligt höga

Sydafrikaner kommer snart att betala mer för “nya” tobak och nikotinprodukter. Detta följer förra månadens budgettal där finansministern meddelade att: “I linje med hälsodepartementet sa vi att vi kommer att börja beskatta uppvärmda tobaksprodukter (HTPs), till exempel hubbly-bubblig. Skattesatsen kommer att fastställas till 75% av cigarettmängden. Elektroniska cigaretter, eller så kallade https://vape.se/, kommer att beskattas från och med 2021.”

Finansministeriet definierar HTPs som produkter som “producerar aerosoler som innehåller beroendeframkallande ämnen och andra kemikalier som inhaleras av användare”. Exempel är IQOS av Phillip Morris International och Glo av British American Tobacco (BAT). Finansministeriet har ännu inte kommit fram till en definition för e-cigaretter, men konstaterar att: “elektroniska cigaretter skiljer sig från HTPs: de innehåller inte tobak, men de innehåller nikotin eller andra kemikalier.”

Medan HTPs värmetobak för att generera nikotin, e-cigaretter värme e-vätska, som kan eller inte kan innehålla nikotin. Det mest kända e-cigarettmärket i SA är Twisp.

Ministerns tillkännagivande väcker två punkter. Den första gäller den valda skattesatsen för HTPs. Den andra gäller de många frågor som statskassan kommer att behöva ta itu med när man beslutar hur man beskattar e-cigaretter 2021.

Punktskatter tas ut på produkter som tobak och alkohol för att motverka deras användning. Med tanke på deras skadliga ingredienser bör htps beskattas med punktskatter. Finansministeriet ska berömmas för sitt beslut. HTPs bör dock beskattas i samma takt som cigaretter (det vill säga 100% av andelen cigaretter, inte 75%). På grund av tobakens toxicitet rekommenderar Peoplesmoker.se att länder behandlar HTPs på samma sätt som andra tobaksvaror. När det gäller tobaksbeskattning innebär detta att htps och andra tobaksvaror beskattas på ett enhetligt sätt.

Efter att ha valt skattebasen måste statskassan ange en lämplig skattesats. Ett tillvägagångssätt är att beskatta e-cigaretter baserat på deras likvärdighet mot brännbara cigaretter

Vare sig avsiktlig eller inte, skapar den aviserade skatteskillnaden det felaktiga intrycket att HTPs är mindre skadliga än deras brännbara motsvarigheter. Det stöder också tobaksindustrins retorik om att HTPs är ett “hälsosammare” alternativ än cigaretter. Regeringen bör inte vara stolt över att Phillip Morris VD har lovordat ministern för att erkänna “den roll som beskattning kan spela för att uppmuntra vuxna rökare att byta till mindre skadliga tobaksvaror”.

Finansministeriets beslut att beskatta HTPs till en lägre skattesats än traditionella tobaksvaror stöds inte av trovärdiga vetenskapliga bevis. Vissa studier, inklusive ett betydande antal som finansieras av tobaksindustrin, hävdar att HTPs minskar exponeringen för skadliga kemikalier i förhållande till vanliga cigaretter. Who och oberoende studier hävdar dock att “minskad exponering” inte leder till “minskade skador”.

Trovärdiga vetenskapliga bevis visar att medan HTPs kan utsätta användare för lägre nivåer av vissa giftiga ämnen än cigaretter, de utsätter användare för högre nivåer av andra giftiga ämnen. Branschens underlåtenhet att informera konsumenterna om denna distinktion är farlig för folkhälsan: HTPs kan skada användare som aldrig har rökt cigaretter och undergräva upphörande bland cigarettrökare som försöker sluta.

Marknadsföring taktik

Tobaksbolagen har försökt sälja idén om en “bättre rök” tidigare. Tobaksindustrin har ett register över att publicera ofullständig eller manipulerad information och presentera den för regeringar och konsumenter. Idag är det att upprepa denna taktik genom att marknadsföra HTPs som skademinskning enheter när de är inget annat än ett försök att expandera kundbasen mitt minskande cigarettkonsumtion.

Beskattning av e-cigaretter är en mer trevande fråga. De är inte tobaksvaror, men de är inte ofarliga. WHO rekommenderar att e-cigaretter ska beskattas, men ger inte råd om hur. Den undersöker för närvarande bästa praxis för beskattning av dessa produkter.

Det finns två delar av en e-cigarett som kan beskattas: e-vätskan och den fysiska enheten. En skatt på e-vätskan kan ta hänsyn till nikotinkoncentrationen (t.ex. högre skatt för högre nikotinkoncentration) eller kan tas ut oberoende av nikotinkoncentrationen. En skatt som bygger på att mäta nikotinhalten i e-vätskor är inte lönsam i SA, eftersom vi inte har laboratorierna att göra nödvändiga tester, och självrapportering per industri är inte tillräcklig.

I avsaknad av en överenskommen likvärdighetsåtgärd skulle den gemensamma a-enheten behöva följa en internationell referensränta, fastställas av WHO eller informera sitt beslut genom andra länders erfarenheter.